Je kent het vast wel, er is iets voorgevallen op je werk en je voelt je er heel rot over. Je blijft erover piekeren en kunt er ’s nachts slecht van slapen. Je besluit je baas in vertrouwen te nemen. Vol goede moed schuif je bij hem of haar aan en je doet je verhaal. Je moet ook eLvdB62en beetje huilen, want de spanning zit je hoog. Als je je verhaal gedaan hebt, begint het… het grote RELATIVEREN. Je baas komt met argumenten op de proppen als dat je het ‘je niet zo moet aantrekken’ en ‘dat het allemaal veel erger had kunnen zijn’ en dat ‘de ander het niet zo bedoelt heeft’. Je sputtert nog een beetje en vertelt over je gevoel, maar krijgt als respons ‘dat je altijd nog een keer langs kunt komen als je erover wilt praten’. Je zit verbouwereerd in je stoel, krijg meteen het gevoel dat je niet begrepen wordt. Je voelt je niet serieus genomen en voelt je niet gehoord. Wat een rotgevoel!

En het meest vervelende is nog; je gaat aan jezelf twijfelen en denkt dat het aan jou ligt!

Hoe een HSP communiceert

Hoe komt dit nu? Dat heeft verschillende redenen. Een hooggevoelig mens communiceert op verschillende lagen en ervaart intense emoties. Jij, als gevoelig mens, ervaart de wereld op zielsniveau. Als een collega een opmerking maakt dan hoor jij niet alleen de opmerking, maar je voelt ook de achterliggende boodschap. Deze boodschap komt eigenlijk nog veel harder binnen dan wat er woordelijk wordt gezegd. Dat maakt dat, in communicatie met de ander, alles nog veel harder bij je aankomt. En dan stel je je niet aan, want jij voelt dit intuïtief heel goed en feilloos aan.
Die diepere laag probeer je dan voor te leggen aan een niet-hooggevoelig persoon. Deze hoort echter wél hoofdzakelijk alleen jouw woorden en trekt dan al snel de conclusie dat je er over-emotioneel over bent. En de meeste instellingen vinden emoties eng… Dus dat willen ze dan eigenlijk zo snel mogelijk weg hebben.

HSP, stop met het overtuigen van de ander

Voor een HSP is verbinding ontzettend belangrijk. Je bent op zoek naar compassie en begrip van de ander. Dat de ander zegt: ‘ja, ik snap je. Wat kan ik doen om je te helpen?’ Veel mensen gaan daar aan voorbij. Die schieten meteen in de oplossingen, in het ego. Gevolg is dan dat je beide op een hele andere golflengte zit waarbij je baas domineert en jij je steeds kleiner maakt.
Weet dat dit niet aan jou ligt! Nee, echt niet! Het is ook niet de fout van je baas. Wat jij zelf kunt doen is stoppen met het overtuigen van de ander. Laat de teleurstelling over dat je niet begrepen wordt varen, want alleen jij bepaalt wat het gedrag van de ander uiteindelijk met jou doet. Blijf je boodschap aan je baas herhalen, verduidelijk het met praktische voorbeelden, geef aan wat je fijn zou vinden, maar laat de uitkomst LOS. Soms zal je tot de conclusie komen dat je elkaar niet begrijpt en ook niet zult begrijpen. Je spreekt een andere taal en hebt andere belangen.

Bel iemand op, vloek en tier even (Want jouw gevoel mag er gewoon zijn), maar blijf te allen tijde bij jezelf. Je hebt je best gedaan. Twijfel niet aan jezelf. Je bent niet gek, je bent niet raar, je voelt het allemaal goed.

Jij bent oké zoals je bent.

Eén reactie

  1. Wow, dit artikel had ik heel graag willen lezen toen ik als twintiger nog in loondienst werkte, nog geen idee had van dat ik hooggevoelig ben, maar dus wel regelmatig tegen dit soort situaties aanliep. Fijn om het nu alsnog te lezen. Dankjewel voor het delen <3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *